Bromma-Riksby Trafikskola AB

Körkort snabbt och enkelt hos oss

Vilka är vi på Bromma-Riksby Trafikskola

Bromma-Riksby Trafikskola är en liten trafikskola för att behålla familjära känslan.

Vi som jobbar här har mer än 35 års erfarenhet inom branschen.

Trafikskolan hjälper er genom hela processen till körkortet.

Vår personal är alltid vänliga och vill hjälpa dig med ditt körkort så enkelt som möjligt. Grunden till vårt arbete är ärlighet, så du kan alltid räkna med bästa service, sunda värderingar och kvalitet.

Vi utbildar traditionellt eller Intensivutbildning, du väljer själv vad som passar dig.

För mer information maila oss.

Just nu enbart manuellt växlad bil.

Pandemin har fått oss på trafikskolan att inse att det fungerar förvånansvärt bra att sköta det administrativa samt receptionen på distans. Därför har vi valt att fortsätta i det spåret och har därför inte någon fysisk reception öppen om dagarna i trafikskolans lokal. Du når oss därför enklast genom att antingen ringa, sms eller maila oss.

MVH Skolchef/utbildningsledare Fredrik

VÄGEN TILL KÖRKORT

1. Körkortstillstånd

Först måste du ansöka om körkortstillstånd. Det kan du göra först när du har fyllt 15 år.

Man gör ansökan för grupp 1, detta gäller även för AM.
Ansökningen gör man hos Transportstyrelsen. Klicka här för ansökan.
För att göra ansökan komplett så måste du även göra en syn undersökning.
Den kan du göra hos en optiker. Kom ihåg att ta med leg. Linser/glasögon till syntesten.

2. Skriv in dig hos oss

När du har fått körkortstillståndet kan du börja med att ta en testlektion hos oss.

3. Övningskör och plugga

När du har fått körkortstillståndet så kan du börja köra hos oss på trafikskolan. Vi rekommendera att du tar en testlektion med en av våra trevliga lärare. Givetvis får din privata handledare alltid åka med för att ni ska kunna mängdträna hemma så att du kommer till målet snabbare.
För att kunna övningsköra privat måste du och handledaren gå en handledarkurs/introduktionsutbildning.
Ju längre fram i utbildningen du kommer så måste du även börja vara klar med den teoretiska utbildningen.

4. Riskutbildning

Riskutbildningen är två delar. Ena delen gör du hos oss på trafikskolan den heter Riskettan.

Den andra delen Riskutbildning del två är halkbanan.
Dessa två utbildningar måste vara klara innan du ska göra teoriprovet.

5. Teori och uppkörning

Hos oss på Bromma-Riksby Trafikskola kan lära dig allt som krävs för att du ska klara teoriprovet och bli en ansvarsfull och medveten bilförare. Vi erbjuder dig en utbildning på internet/dator. Detta är en fördel för dig eftersom även Trafikverkets teoriprov är datoriserat. Datatester kan du göra via Internet eller via app i mobilen.

Teoriprovet skrivs på Trafikverket när du är klar, även med den praktiska träningen. Numera kan teori- och praktiskt prov samtidigt om man vill. Teori måste vara godkänd innan praktiskt prov får ske. Godkänt Teoriprov är giltigt i 4 månader.

6. Skrivningsdagen

Dagen du ska skriva teoriprovet ska du var på plats ca 30 minuter innan hos Trafikverket.

Ta med dig din legitimation (ingen legitimation – inget prov).

Du kommer att ta foto till ditt blivande körkort.

Det är bra att vara i god tid så att du hinner lugna ner dig så du kan göra ditt bästa på provet.

Har du lätt för att bli störd av andra under provet kan du så sätta på dig hörlurar så du bättre kan koncentrera dig på frågorna.

Provet består av 70 frågor. Fem frågor är testfrågor som Trafikverket utvärderar om de ska med i provet i framtiden. Provet baseras på 65 frågor och av de ska minst 52 st vara rätt för att du ska bli godkänd.

7. Uppkörningsdagen

På uppkörningsdagen träffas vi på Bromma-Riksby Trafikskola en timme innan körprovet. Du måste ha med dig giltig ID-handling. Ingen legitimation – ingen uppkörning! Om behov finns gör vi en säkerhetskontroll innan du övningskör till Trafikverket. Vi går in till väntrummet och väntar på inspektören. Hen hälsar dig välkommen och vill titta på din legitimation. Ni går sedan till bilen för att göra en säkerhetskontroll.

Innan in åker iväg går inspektören igenom hur provet kommer att gå till. Körningen pågår i 30-45 minuter. När ni kommer tillbaka meddelar hen hur provet har gott. Förhoppningsvis har det gått bra och du kan åka tillbaka till skolan med ett leende på läpparna! Du får köra i Sverige direkt efter godkänt prov med giltig ID-handling.